Saturday, June 20, 2015

Juadah Ramadhan: Roti John Sedap, Senang dan Simple

Assalamualaikum, selamat menyambut bulan Ramadhan! Apa menu berbuka puasa anda ? Masak sendiri atau beli di bazaar ramadhan ? Kalau yang ada anak ramai tu, mungkinlah masak sendiri, bankrup la kalau nak ke bazaar hari-hari kan? Kalau yang tinggal berdua tu mungkin beli je, senang. Kalau saya, tak ada lah nak ke bazaar, dengan sesak nya lah. 

Lagipun, family saya yang kat rumah ni ada 5 orang. 2 lagi tengah sambung belajar. Saya kan tengah bercuti, so saya in charge untuk masak sahur dan ibu masak berbuka tapi kalau time berbuka tu saya masak kuih-kuih je camtu dan harini saya masak roti john.

Kalau kita beli makanan kat luar, kadang-kadang tak puas hati sebab lebih telur dari dagingnya kan. So, ini dia resepi yang simple tapi sedap gila okay.

 Juadah Ramadhan: Roti John Sedap, Senang dan Simple:

Bahan-Bahan:

Roti (terpulang nak pakai roti apa. Saya pakai roti gardenia yang untuk roti john tu tapi kalau nak pakai roti biasa pun boleh jugak, bantai je)

Bahan untuk telur roti John:

3 biji telur ( saya guna yang kecil )
200 gram ayam/daging kisar (ni pun ikut suka, kalau suka daging ni sikit, masuk lah sikit je sebab yang ni pun kira banyak jugak daging nya)
2 sudu rempah kari
setengah biji bawang besar (hiris halus)
1 ulas bawang putih (hiris halus)
minyak untuk menumis
sedikit garam

Cara-Cara :

1. Panaskan kuali dan masukkan minyak sikit untuk tumis.
2. Masukkan Bawang besar dan bawang putih dan tumis hingga naik bau.
3. rempah kari tu di bancuh dengan sedikit air, supaya senang nak tumis.
4. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan air tadi dan tumis sehingga naik minyak.
5. Kemudian, masukkan ayam/daging kisar dan kacau sampai masak dan agak kering.
6. Tutup api, ketepikan, dan tunggu sejuk.
7. Bila dah sejuk, masukkan telur dan gaul sekali.
8. Masukkan sedikit garam sebagai perasa.

Baiklah, inti dah siap. Sekarang, masa nak buat roti john!

cara-cara:

1. Panaskan kuali,
2. Letak sedikit minyak/mentega. (kalau pakai non stick pan tak payah pakai minyak pun tak apa)
3. Letak inti kita tadi dalam kuali agak-agak untuk satu roti tu, jangan lah kau letak semua haha
4. Biar seminit dua, tapi kalau malas, letak je roti tu atas inti tadi dan tekan sedikit dan tunggu sampai masak. (Api jangan kuat sangat)
5. Angkat !

Okay, roti john kita dah siap. Kalau kau tu jenis pemalas, kau letakkan jelah sos cili, mayonis dan timun dan makan.

Tapi, kalau awak rajin macam saya hahaha buat la filling sayur ni.

Bahan-bahan : (sukatan ikut suka korang la)

sayur kubis dihiris halus
mayonis

cara-cara:

1. campurkan sayur kubis dan mayonis dan gaul rata.

Saya juga buat salsa tomato, sangat sedap dipadankan dengan roti john kita ni taw.

Bahan-Bahan:

1 biji tomato
setengah biji bawang besar
setengah biji timun (timun saya comel je)
1 sudu daun ketumbar yang dihiris halus
1 sudu perahan lemon ( nak pakai limau pun boleh)
sedikit garam

Cara- cara:
1. Potong tomato, bawang besar dan timun secara dadu ( halus-halus je)
2. Campurkan semua bahan dan gaulkan sekali.


Okay, dah siap. Cara saya hidang, saya ambil roti john tu, letak sayur mayonis then salsa tomato kemudian saya letakkan sos cili sikit. Siap! 

Okay tu je, Harap semua cuba. Bagi anak-anak tu makan makanan yang ibu-ibu masak. terjamin kebersihan, kalau kat luar? Haa, yang paling penting, masakan tu pengikat kasih sayang antara keluarga. Sekali lagi, Selamat berpuasa :)


//pssst, masak ni campak-campak je, kalau nak ubah suai pun boleh, nak letak cheese ke apa ke, ikut je. Masak ni jangan takut hehe//







No comments: